lördag 1 maj 2010

Barndomssommar när den är som bäst

Solen väcker mig och min lillasyster i sängen bredvid. Inga mörkläggningsgardiner här inte. Kyligt o lite fuktigt i stugan. Hör Pappa som går över det klarlackade trägolvet i vardagsrummet och gör eld i spisen. Snart kanske jag vågar lyfta täcket utan att frysa ihjäl. Morgonmål på den soliga terassen. Här skiner alltid solen. Morgonmålet består av välsockrat te och Nylunds fransbröd med leverkorv. Morgondopp för alla utom mig. Jag är för feg. Mamma och Lillasyster simmar som om de vore födda i kallt vatten :-)

Dagen går framåt med campingreception i bastufönstret, djurpark med spiggar, myror och en tid en kanin...Turer med roddbåten till Köpmanholmen eller "rapaviken". Moffa som fiskade abborrar som vi sen rökte. Ibland kastades pil och för det mesta serverades rabarberpaj till eftermiddagskaffet.

Mot kvällen kunde kusiner dyka upp, då blev det bastu i många timmar och många gäng. i den farliga bastun med höga bänkar och heta grytor kunde vi sitta timtals, simma, basta, simma basta. Efter bastun var det kvällssol uppefter en yttervägg, där vi uppradade kunde äta Kismet.

Såhär minns jag somrarna. Utedass, Fantomentidningar, Sverigegäster, källarkylskåp, hängmatta, allers, svensktoppen på radio, får på köpmansholmen, smygkikande på de som åkte förbi i båt, diskning och matttvätt vid bryggan, minnena obegränsade. Och knappast varje dag varje sommar som såg ut såhär, men mina minnen är dessa.

Nu ska stugan säljas, vemodigt, men så måste det bli. Och det som hänt där, minnena, de kan inte köpa av oss, de behåller vi i vårt hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar